Samboavtal

Med sambo avses två personer som bor tillsammans i parförhållande och har ett gemensamt hushåll. Ett samboförhållande upphör när någon av samborna ingår äktenskap, avlider eller om samborna flyttar isär. Ett samboförhållande ska också anses upphöra om någon av samborna ansöker om förordnande av bodelningsförrättare eller om rätt att få bo kvar i lägenheten. När ett samboförhållande upphör görs en bodelning av samboegendomen. Samboegendom utgörs av sambors gemensamma bostad och bohag om den har förvärvats för gemensam användning. Detta gäller oavsett vem som har betalat för egendomen.

Sambor kan upprätta ett avtal, ett så kallat samboavtal, som reglerar vad som ska gälla vid en eventuell separation. I ett samboavtal kan sambolagens regler avtalas bort och egendom som enligt lagen skulle vara samboegendom kan skrivas om till att utgöra enskild egendom. Den enskilda egendomen ingår inte i en bodelning. Samboavtalet kan utformas hur man vill och det behöver inte registreras hos Skatteverket för att vara giltigt.

Om ni vill ha hjälp av en jurist med att formulera ett samboavtal kan ni fylla i nedanstående formulär. En jurist kommer sedan gå igenom era uppgifter och kontakta er för att skräddarsy samboavtalet i enlighet med era önskemål. Vid telefonsamtal med juristen får ni ett optimalt tillfälle att ställa de frågor och funderingar ni har. Detta är en trygghet för er – att få rådgöra med en jurist och inte endast få en färdigskriven mall eller blankett hemskickad i brevlådan.

Kostnaden för samboavtalet är 990 kronor.

Sambo 1 (Beställare)

Sambo 2