Tvist med hantverkare

Tvist med hantverkare

Anlita en hantverkare

De flesta fastighets- och bostadsrättsägare känner en osäkerhet inför att anlita en hantverkare. Ofta handlar det om mycket pengar och ingripande åtgärder som ska göras i hemmiljön. Konsekvenserna av ett dåligt utfört hantverk kan bli kostsamma i såväl pengar som i tid. Ett dåligt hantverk kan även komma att bli mycket påfrestande på livskvaliteten och negativt påverka den goda känsla man haft vid köpet av den nya bostaden. Av dessa anledningar är det viktigt att göra en ordentlig bakgrundskoll så man i möjligaste mån undviker att senare hamna i tvist med hantverkare som man överväger att anlita.

Beställaren av hantverkstjänster borde inte låta priset vara den faktor som ensamt påverkar beslutet. Lika viktigt kan vara att genom myndighetskontakter klargöra att firman inte är inblandad i domstolsprocesser, att firman inte har skatteskulder, att bolagets ägare inte varit inblandade i tidigare konkurser osv. Utöver detta bör hantverkaren ge in referenser som man även bör kontakta. Lika viktigt som det kan vara att titta på kvaliteten i hantverket bör man också höra sig för om hur hantverkaren hanterar klagomål på sitt arbete. Eftersom få hantverkstjänster utförs precis så som beställaren avsett är hantverkarens klagomålshantering och vilja att göra beställaren nöjd viktig.
Läs mer: Anlita hantverkare – några punkter att kolla upp

Betalning

Beställaren bör aldrig betala hantverkaren innan tjänsten har blivit godkänd. Många hus- och bostadsrättsägare har blivit lurade av hantverkare som, efter att de tagit emot stora belopp i förskott, avslutar arbetet innan det är färdigt eller, i värsta fall, sätter sin firma i konkurs utan att ha utfört det beställda arbetet.

Reklamation av tjänsten

Beställaren bör kontinuerligt granska hantverkarens arbete. Om beställaren själv saknar kompetens kan man anlita en besiktningsman för att utreda nivån av fackmässighet i det utförda arbetet.

Är tjänsten behäftad med fel ska beställaren informera hantverkaren om detta. Som kompensation för felet kan beställaren hålla inne betalning, kräva att felet åtgärdas eller att ett prisavdrag görs. I sista hand kan man häva tjänsten.

Den beställare som är missnöjd med sin hantverkare bör ta kontakt med en jurist för utredning om vilken kompensation som är rimlig och möjlig att kräva.
Läs mer: missnöjd med din hantverkare

Om du har tagit emot ett krav från din köpare/säljare/hantverkare

En utgångspunkt för alla typer av krav är att den som kräver något också ska lägga fram bevis som styrker kravet. Varje typ av krav måste bedömas för sig. Rent generellt gäller följande för hur en faktura bestrids:
Hur man bestrider en faktura/ekonomiskt krav

Den som får ett krav från köparen/säljaren direkt eller via dennes ombud bör kontakta en jurist för genomgång av kravet och möjliga åtgärder.

Bostadsjuridik – Juristjouren.se

Vid följdfrågor eller behov av hjälp är du varmt välkommen att ringa oss på Juristjouren för kostnadsfri rådgivning på 0771-333 444. Du når oss vardagar mellan 8-17.

Fler artiklar

Så hanterar du förverkande och uppsägning av din bostadsrätt – Lär dig om processen!

Så hanterar du förverkande och uppsägning av din bostadsrätt – Lär dig om processen!

Har du fått en rättelseanmaning från din bostadsrättsförening? Har din bostadsrätt blivit uppsagd och fått din bostadsrätt förverkad? Eftersom en förening inte kan säga upp en bostadsrättshavare utan grund så finns det goda skäl att låta en jurist se över om lagens krav är uppfyllda. Om föreningen inte skickade en rättelseanmaning på korrekt sätt och i rätt tid eller har fel ang. exempelvis påstådd andrahandsuthyrning, kan du bestrida uppsägningen och kräva tillbaka din bostadsrätt.

Fyll i formuläret så ringer vi upp dig

GDPR