Customise Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorised as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyse the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customised advertisements based on the pages you visited previously and to analyse the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Anlita hantverkare – några punkter att kolla upp
Anlita hantverkare

I dagens samhälle blir det allt vanligare med konsumenter som gör kostsamma missar när det gäller att anlita hantverkare. På TV har vi också kunnat se gripande exempel på utnyttjade och lurade konsumenter.

Det finns många hantverksfirmor som är ute efter att tjäna snabba pengar genom att erbjuda fackmässigt utförda badrumsrenoveringar, få betalt och sedan leverera en undermålig produkt. När beställaren sedan utkräver ansvar för badrummets skick håller hantverkaren sig undan och flyttar ibland över verksamheten till ett nytt bolag och gör alla garantier som lämnats totalt värdelösa.

Det varje beställare ska ha klart för sig är att betalning ska ske efter att tjänsten är utförd i enlighet med avtal. Om det är fråga om en större entreprenad, t.ex. uppförande av småhus, sker betalning ofta i etapper. Men då ska varje utförd del vara besiktad och godkänd innan betalning sker. Så länge du sitter på pengarna har du kvar makten. Glöm inte det.

Vad kan man göra för att undvika oseriösa aktörer? Här nedanför kommer några tips du bör tänka på när du ska anlita hantverkare. 

Tips när du anlita hantverkare

  1. Kolla upp hantverkaren på allabolag.se. Kolla också upp bolagsmännen.
  2. Kontakta tingsrätterna/hovrätten inom det geografiska område där företaget är verksamt och fråga följande: Hej! Har ni några ärenden/mål med bolag x med org.nr xxyyzz-nnnn? Om ja, skulle jag kunna få en ärendelista e-postad till mig. Stort tack!
  3. Om du får en ärendelista från den domstol du kontaktat, gå igenom den och begär ut handlingar ur de mål bolaget kan vara involverat i. Det är ett gott tecken om bolaget inte återfinns i domstolarnas register.
  4. Kolla även upp bolagsmännen hos tingsrätten. Om en bolagsman har konkurser bakom sig kan ett varningens finger höjas.
  5. Be om en skriftlig offert, tydligt specificerad.
  6. Be om referenser – ring referenserna! Fråga särskilt hur hantverkaren har hanterat missnöje. Besök, om möjligt, någon som har fått arbete utfört av hantverkaren.
  7. Kontakta flera hantverkare och gör om samma procedur.
  8. Fatta ditt beslut.

Det finns inga garantier för att du, genom att följa ovanstående förslag, lyckas undvika alla risker när du anlitar en hantverkare. Riskerna minimeras dock och du kan lägga din beställning med lite mer tillförsikt. Lycka till!

Har du redan anlitat en hantverkare och är missnöjd kan du läsa mer här.

Om du har fler frågor angående problem med hantverkare är du välkommen att ringa oss på Juristjouren för rådgivning på 0771-333 444

Kan du inte ringa just nu? Fyll i formuläret så ringer vi upp dig

GDPR