Har hantverkaren du anlitat blivit försenad med ditt projekt? Du är inte ensam. Förseningar vid renoveringar och byggprojekt är vanliga. Att arbetet drar ut på tiden kan vara ekonomiskt betungande och innebära stora praktiska bekymmer för beställaren, i synnerhet om arbetet sker i dennes hem. Att renovera badrum och inackordera sig hos föräldrar/svärföräldrar eller på hotell med barnfamiljen ett par extra veckor kan vara en slitsam situation. Att projektet drar ut på tiden kan emellertid inte alltid skyllas på hantverkaren då det ibland finns förhållanden på beställarens sida, oförutsedda tilläggsarbeten, m.m, som gör att arbetet tar längre tid än beräknat.
I den här artikeln går vi igenom dina rättigheter som konsument, vad du kan göra om hantverkaren hamnar i s.k. dröjsmål samt ger tips för hur du kan agera för att undvika problem.
Konsumenttjänstlagen (KTjL)
Förhållandet mellan en beställare (konsument) som agerar för privat bruk och en näringsidkare (hantverkaren) regleras i konsumenttjänstlagen. Lagens regler är tvingande till konsumentens fördel. Detta innebär att det inte går att avtala om sämre villkor för konsumenten än vad lagen stadgar, om det inte särskilt framgår i aktuell paragraf. För vissa tjänster, till exempel småhusentreprenader, används ofta standardavtal som komplement till lagen.
Tips för att undvika problem i samband med anlitande av hantverkare
Upprätta ett skriftligt avtal, välj ”rätt” hantverkare och undvik förskottsbetalning.
För att minska risken för problem är det viktigt att vara noggrann redan innan projektet påbörjas. Följ dessa steg:
- Välj ”rätt” hantverkare:
- Kontrollera- att hantverkaren har rätt behörigheter för arbetet, exempelvis för våtrumsarbeten (BKR, GVK, Säkert vatten).
- Be om referenser och kontakta tidigare kunder.
- Säkerställ att företaget har en ansvarsförsäkring.
- Undersök om bolaget är ekonomiskt stabilt för att undvika att bolaget går i konkurs under arbetets gång eller när arbetet slutförts (finns inte bolaget längre så finns ingen att rikta reklamation och krav mot)
- Ta in fler offerter för att bedöma skälighet i pris och övriga villkor.
- Upprätta ett skriftligt (digitalt eller på papper) avtal:
Viktiga punkter att inkludera är:
- Info om parterna och vilket objekt som är föremål för uppdraget.
- Vad som ska göras: Specificera arbetets omfattning och detaljer.
- När det ska vara klart: Sätt ett fast slutdatum eller delmål.
- Pris och betalningsvillkor: Ange det överenskomna priset eller modell för debitering (fast pris, löpande räkning, takpris, etc..)
Se också till att löpande dokumentera de överenskommelser om tilläggsarbeten, materialval och liknande som sker under projektets gång. Klargör också med tydlighet om projektet är väsentligt att få klart inom en viss tidsram. Detta kan förbättra ditt läge vid tvist.
- Undvik i möjligaste mån att betala i förskott.
Det är lättare att hålla inne betalning än att få pengar tillbaka varför förskottsbetalning bör undvikas. Behöver bolaget förskottsbetalning för att underhålla sin löpande kostnader så kan det tyda på dålig ekonomi hos bolaget.
När ska arbetet vara klart och när uppstår dröjsmål? (KTjL 24, 41)
Enligt konsumenttjänstlagen ska hantverkaren slutföra arbetet inom den tid som avtalats. Om inget specifikt slutdatum är bestämt, gäller att arbetet ska utföras inom “skälig tid.” Vad som är skälig tid bedöms utifrån vad som är branschnorm för en tjänst av samma typ och omfattning.
Tips: Inkludera en tydlig tidsplan i avtalet. I vissa fall kan det också regleras att vite (ett förutbestämt skadestånd) ska utgå vid dröjsmål.
När arbetet inte avslutas inom avtalad eller skälig tid, påbörjas i avtalad tid eller är försenad med avtalade delmoment så föreligger dröjsmål. Om förseningen beror på förhållanden på konsumentens sida rör det sig inte om dröjsmål på hantverkarens sida.
Om dröjsmål/försening uppstår i hantverkartjänsten – dina alternativ
- Reklamera dröjsmålet (KTjL 26)
Som ett första steg bör du reklamera dröjsmålet skriftligen så snart du märker att arbetet är försenat samt förbehåll dig rätten att återkomma med krav om skadestånd. Reklamation måste alltid ske inom skälig tid räknat från den uppkomna förseningen. Är arbetet avslutat måste reklamation pga. dröjsmål ske skyndsamt.
- Håll inne betalning vid dröjsmål (KTjL 27, 41 §§)
Om inte annat är avtalat så har hantverkaren rätt att få betalt först när tjänsten har utförts. För större arbeten avtalar dock parterna ibland om successiv betalning för delmoment i arbetet eller att viss del ska betalas i förskott.
När det är avtalat att hantverkaren har rätt till betalning vid en viss tidpunkt, så har beställaren rätt att hålla inne betalning för den delen av arbetet som inte är utfört efter den tidpunkt dröjsmålet uppstod.
För en del av tjänsten som har slutförts (och det är avtalat om tidigare betalning än vid totalt slutförande) så har konsumenten vid dröjsmål rätt att hålla inne så mycket av betalningen som krävs för att ge hen säkerhet för krav om ersättning som uppkommit på grund av dröjsmålet.
Om hantverkaren skickar en faktura trots att arbetet inte är klart kan du bestrida den skriftligen. Som nämnts bör du noggrant överväga hur stort belopp du bestrider. Är du osäker, samråd med en jurist.
- Kräv att arbetet slutförs (KTjL 28 §)
Du har rätt att kräva att hantverkaren utför arbetet. Kravet ska framställas i skälig tid i förhållande till dröjsmålet. Om det föreligger påtagliga hinder mot att utföra/slutföra arbetet eller om utförandet medför kostnader för hantverkaren som är oskäligt stora i relation till konsumentens intresse att få tjänsten utförd, så är inte hantverken skyldig att utföra arbetet. Undanröjs hantverkarens hinder inom rimlig tid är denne dock skyldig att utföra tjänsten om beställaren inte väntar orimligt länge med att framställa denna begäran.
- Häv avtalet (KTjL 29 §)
Om förseningen är av väsentlig betydelse för dig som beställare kan du häva avtalet. Om en mer än en obetydlig del av tjänsten har utförts så får beställaren endast häva den återstående delen av arbetet.
För det fall förseningen är väsentlig för beställaren och arbetet dessutom helt mist sitt syfte i och med förseningen och detta varit synbart för hantverkaren kan du ha rätt att häva avtalet i dess helhet, alltså också sådana delar i tjänsten som redan utförts.
Hävning är befogad endast i undantagsfall. Konsultera därför alltid en jurist för en ingående analys innan du häver avtalet. En obefogad hävning kan i värsta fall leda till att näringsidkaren får rätt till skadestånd.
- Begär skadestånd (KTjL 31 §)
Om förseningen har lett till extra kostnader som har samband med dröjsmålet, såsom tillfälligt boende, andra omkostnader eller i vissa fall merkostnader pga. av att du måste ta in en annan hantverkare som slutför arbetet till ett större kostnad än vad som avtalats kan du kräva skadestånd. Du måste kunna visa att skadan är en följd av dröjsmålet och hur det påverkar dig ekonomiskt, exempelvis genom kvitton och annat underlag.
Kan hantverkaren visa att dröjsmålet beror på omständigheter utanför dennes kontroll vars följder han skäligen inte kunde förutsett när parterna slöt avtal, och som inte går att lösa på ett sätt som är skäligt, så är dock hantverkaren inte skyldig att betala skadestånd.
En situation där konsumenten begär skadestånd leder oftast till att hantverkaren bestrider kravet. Ta därför rådgivning av en jurist i ett tidigt skede.
Avslutande tips för att undvika problem
Lägg mycket energi vid val av hantverkare. Var också noggrann avseende upprättande av erforderliga avtal. Dokumentera också all korrespondens och tilläggsavtal med hantverkaren. Uppkommer ändå problem: ta hjälp av en jurist redan i ett tidigt skede. Det kan vara svårt att navigera i aktuellt regelverk och bedöma hur olika omständigheter, bevis och underlag kan komma att bedömas om det uppstår tvist. En erfaren jurist kan i bästa fall hjälpa dig att avvärja vidare bekymmer alternativt driva ärendet och se till att dina rättigheter tillvaratas.
Har du fler frågor om hantverkartjänster eller något som annat rör bostad eller fastighet ? Ring oss på Juristjouren för kostnadsfri rådgivning på 0771-333 444.
Missnöjd med din hantverkare? – Läs mer om reklamation och fel i hantverkartjänster