Fel i bostadsrätt: HD:s praxis klarnar

Under rubriken ”Har Högsta domstolen stängt dörren för tvister om fel i badrum?” diskuterade jag för en tid sedan ett för bostadsjuridiken viktigt avgörande från Högsta domstolen (HD). I avgörandet, som kom under slutet av 2019, prövade HD frågan om ett fel i bostadsrätt som motsvarade knappa tre procent av bostadsrättens marknadsvärde var väsentligt. HD fann att en treprocentig värdepåverkan inte var väsentlig och att köparen därför inte kunde få något prisavdrag.

HD lämnade efter sig den viktiga frågan om hur många procents värdepåverkan som krävs för att ett fel ska anses vara väsentligt? I ett uppföljande avgörande gällande en tvist om fel i en bostadsrättslägenhets badrum och elinstallationer har HD klargjort rättsläget. Åtgärdskostnaden för de aktuella felen motsvarade en värdepåverkan om ca sex procent av bostadsrättens marknadsvärde. Efter att ha resonerat sig igenom frågor om bostadsrätten var behäftad med fel, om reklamation skett, om rätt till prisavdrag förelåg, kom HD till nu aktuell frågan om sex procent är väsentligt. HD besvarade frågan utan omsvep och konstaterade att en sexprocentig marknadsvärdepåverkan uppfyller väsentlighetskriteriet i köplagen.

HD har genom sitt avgörande klargjort rättsläget. Bostadsrättsköpare och -säljare kan nu, med stöd av praxis, undvika tvister om fel som endast har marginell värdepåverkan. Detta är, enligt undertecknad, såväl processekonomiskt passande som rättsligt rimligt.

Christian Hägglund, bostadsjurist
Klicka här om du önskar komma i kontakt med Christian

Fler artiklar

Vad ska man tänka på innan man lånar ut pengar?

Vad ska man tänka på innan man lånar ut pengar?

Det finns en hel del aspekter att ta i beaktande om man överväger att låna ut pengar till någon i ens närhet. När du som långivare (borgenär) lånar ut pengar till en låntagare (gäldenär) uppstår ett skuldförhållande, en fordran, er emellan. Nedan går jag igenom de viktigaste frågeställningarna att bocka av inför en sådan situation.

Reklamera fel i bostadsrätt eller fastighet – när, hur och varför?

Reklamera fel i bostadsrätt eller fastighet – när, hur och varför?

Vid köp av fastighet och bostadsrätt uppstår ibland situationer där köparen efter tillträde upplever att bostaden inte håller måttet. En central åtgärd för att överhuvudtaget kunna driva en process om säljarens felansvar är att åberopa felet till säljaren i rätt tid och på rätt sätt. En säljare som missar detta riskerar att lida rättsförlust, dvs. förlora möjligheten att göra gällande felet mot säljaren. Att lämna ett meddelande om ett fel eller brist kallas att reklamera.

Fyll i formuläret så ringer vi upp dig

GDPR